Nederland is een vrij land. Als automobilist ben je tot op grote hoogte baas in eigen auto. Wie zijn autostoel ver achterover zet, hoeft niet meteen op een boete te rekenen. Maar wat als die stoere, nonchalante look de dood in beeld brengt?
Er zijn rechters die beweren dat autorijden topsport is. Dat je altijd en overal geconcentreerd moet rijden. Niets anders moet doen dan je aandacht bij het verkeer.
Er zijn automobilisten die daar anders over denken.
Zij liggen liever in hun opgepimpte auto. Omdat dat stoer is. Kennelijk.
Riding low.
Het schijnt dat low-riders niet zo heel snel reageren. Niet zo hard op de pedalen stampen. En dus niet zo hard remmen.
Er is een kans dat een low-rider de weg voor hem niet altijd optimaal kan overzien.
En dat is een probleem.
Vraag het maar aan de vrachtwagenchauffeur die ooit een jonge vrouw uit het leven drukte onder zijn zware wielen. De politie zag wat de chauffeur niet zag. Zijn uitzicht was niet wat de fabrikant voor ogen had. Onvoldoende zicht om veilig deel te nemen aan het verkeer.
Schuldig.
Misschien zie ik wel spoken.
Maar volgens mij is het slechts een kwestie van tijd voor de eerste low-rider voor de rechter staat.
Met in zijn rug de priemende ogen van ouders zonder kinderen.
En drie rechters die van hem willen weten waarom hij niet heeft gezien wat hij wel had moeten zien.