Digitale agenten

Ik schreef deze week twee verhalen voor het Dagblad van het Noorden over twitterende agenten.

De regiopolitie Groningen is namelijk een proef gestart met de razend populaire internetdienst die het mogelijk maakt om in 140 tekens een boodschap op het internet te plaatsen.

Chatten 2.0

Vier buurtagenten en een jeugdagent zullen een half jaar lang hun belevenissen duidelijk maken op het internet. Het is aan de buurtbewoners om actief mee te denken, te praten en vragen te stellen.

Ik ben zelf razend benieuwd hoe de proef gaat lopen en ging daarvoor afgelopen vrijdag even op bezoek bij plaatsvervangend korpschef Erik van Zuidam. Een sympathieke man met een geheel eigen kijk op de politie-organisatie. Een man met visie. Er zij mensen die hem de filosoof van het korps noemen.

Een man ook die uitgebreid kan vertellen over zijn kleurrijke carriére binnen het korps. Waaronder zijn tijd als chef van de divisie zware georganiseerde criminaliteit. Van Zuidam kent zijn pappenheimers. Hij weet wie je serieus moet nemen en wie volstrekt niet.

Van Zuidam wil af van de aloude topdown-benadering. Oftewel: de hoge heren beslissen wat er moet gebeuren en die boodschap moet vervolgens  eerst door de hele organisatie naar beneden druppelen om vervolgens door de mensen op de werkvloer omgezet te worden in daden.

De plv korpschef wil meer zelfstandigheid bij de agenten zelf. Zij moeten het werk doen en mogen daar best wat meer vrijheid in hebben.

Die vrijheid komt tot uiting in het  Twitter-experiment.

 Daarnaast is het zo dat de politie altijd gezegd heeft dat de burger ook verantwoordelijk is voor de veiligheid. Dat diezelfde burger ook mee moet denken over hoe de maatschappij beter kan. Volgens Van Zuidam is dat nog steeds zo, maar moet de politie dan wel de informatie aandragen waar de burger wat mee kan. Dan, denkt Van Zuidam, is de burger best bereid om actief mee te werken.

Van Zuidam is een optimistische man. Ik ben nu twee keer bij hem op de koffie geweest en ‘ken’ hem al iets langer via Twitter. De plv korpschef ziet kansen en mogelijkheden en gaat daar dan ook voor.

Ik ben wat pessimistischer ingesteld als het over de menselijke aard gaat. Zo leuk zijn wij niet.

Nederlanders (ik ook) moeten altijd wat te klagen hebben. Het weer, de politiek, die verwende voetballers. Het gaat maar door. Klagen over de politie mag een ieder ook graag doen.

Over agenten bijvoorbeeld die zich nooit laten zien, behalve als het te laat is.

Of als er flitsboetes uitgedeeld moeten worden.

Voor de notoire klagers in Groninger wijken de Indische Buurt, De Hoogte en Oosterhaar (Haren) is de tijd van legaal klagen echter definitief voorbij. Zij staan sinds kort 24 uur per dag (in theorie) in contact met de twitterende buurtagent.

Die weelde schept ergens ook een verplichting. Ga naar twitter.com, log gratis in en volg de buurtagenten die dagelijks digitaal te benaderen zijn.

Stuur ze aan vanuit je luie stoel, kom met suggesties en kijk met zijn allen uit naar boeven en ander gespuis!

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *