Het dilemma

 

Ik zit met een dilemma.

Er is een docent van een grote school in Groningen en die had in de zomer van 2006 een collectie zeer zware kinderporno op zijn werkcomputer staan.

De docent is nog steeds docent. Hij heeft een collega in vertrouwen genomen, maar de school weet van niets.

Een uur geleden hoorde de docent van  justitie een bescheiden en geheel voorwaardelijke straf eisen. Met name omdat de politie de zaak in een verkeerde kast had opgeborgen en het dus jaren heeft geduurd voor er spijkers met koppen werden geslagen. Het dossier lag in de kast ‘afgesloten’ zaken.

Ik word vervolgens geacht om in de middaguitzending van Radio Noord verslag te doen van mijn bevindingen.

Maar wat ga ik zeggen? Noem ik de exacte functie van de man? Journalistiek is die relevant, maar hoe groot is de kans dat hij daardoor zijn baan kwijtraakt?

Waardoor je als journalist ook meteen maar even het gezin van de man straft. En dat is niet onze taak.

In principe vind ik dat wij alleen moeten melden wat journalistiek relevant is. Kinderporno op een school. Dat lijkt me aan alle kanten relevant. Het noemen van de functie van de man lijkt me dat ook. Een docent is een opvoeder in de ruimste zin van het woord. Met alle verantwoordelijkheid van dien.

Maar dan.

Ook de exacte functie van de man vind ik er journalistiek toe doen. Het geeft nog iets meer lading aan de zaak.

Maar ik weet ook dat hij dan op zeker zijn baan kwijt is. Zo gevonden.

Lastig.

Want je kunt ook zeggen dat de vermelding docent en de naam van de school op zich al genoeg is. Er zullen binnen die school zeker vragen worden gesteld.

Wat te doen? Nog niet zo lang geleden zetten wij van de regionale pers een foute tatoeage-shop in het licht. En een andere school in de provincie. Ooit maakten wij melding van een ontuchtige kapper in een klein dorp. De kapper pleegde zelfmoord.

Of moeten wij als journalisten misschien niet zo moeilijk doen? Wij zijn toch niet fout geweest?

Ik besluit in overleg met RTVNoord wel de naam van de school te noemen, maar niet de exacte functie van de docent. Ergens heb ik dan nog het idee dat ik deze man toch nog een beetje in bescherming neem tegen de extra schade die ik zou kunnen veroorzaken. Een beetje een halfbakken besluit, dat geef ik meteen toe.

Of had ik het verhaal dan maar helemaal niet moeten brengen? Moeten zwijgen? Doen alsof het niet bestaat?

Ik weet het niet.

Zegt u het maar.

NASCHRIFT:

Uiteindelijk is er voor gekozen om de exacte functie niet weer te geven, maar de naam van de school wel te vermelden.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *