Kim Feenstra voor rechter wegens mishandeling GRONINGEN – Kim Feenstra, winnares van het tv-programma Holland’s Next Top Model, moet maandag voor de rechter verschijnen. Het OM verdenkt haar ervan een vrouw te hebben mishandeld.Feenstra kreeg in maart 2008 in Huize Maas aan de Vismarkt ruzie met een 26-jarige vrouw. Het slachtoffer zou vervolgens met een glas in het gezicht zijn geslagen. Feenstra erkende de vrouw te hebben aangevallen, maar niet met het glas. Justitie lijkt deze lezing te volgen en verwijt Feenstra de klap met het glas dan ook niet, maar wel dat ze heeft geslagen en haar nagels heeft gebruikt.Het model kwam eerder in aanraking met justitie. Toen bleek dat ze als escortgirl de pinpas van een gehandicapte klant had gestolen, waarmee ze 500 euro opnam.
|
|||||||
|
Het bovenstaande bericht verscheen deze ochtend op de site van RTV Noord. Een iets andere versie staat vandaag ook in de papieren versie van het Dagblad van het Noorden. Beide verhalen zijn van mijn hand.
Ik moest er vanochtend vroeg uit zodat ik om half acht live op de radio iets kon vertellen over de aanstaande rechtszaak van Kim Feenstra.
Wat een aandacht allemaal voor een model.
En wat een gedoe voor een eenvoudige rechtszaak over een zo op het oog eenvoudige mishandeling.
Bovendien is het helemaal niet gebruikelijk om op voorhand aandacht te besteden aan een eenvoudige rechtszaak.
Maar waarom doen we dat als media dan toch?
Ik moet bekennen dat ik in eerste instantie wel mijn twijfel had over dit verhaal. Het is nieuws, absoluut. Maar moeten we Kim Feenstra nu weer lastig vallen met iets wat ze niet goed heeft gedaan? Na alles wat ze over zich heen heeft gekregen? Haar verleden als escortdame en dief. De naaktfoto’s. Haar rotjeugd.
De verantwoordelijke chef van de krant had er geen moeite mee. Nieuws is nieuws. Aanleveren die hap. Voorpagina.
Ook RTV Noord schroomde niet om stevig uit te pakken.
Bij mijn allereerste verhaal over Feenstra speelde een soortgelijke dynamiek. Ik wist dat Kim als escortdame een pinpas van een gehandicapte klant had gestolen en er 500 euro mee had opgenomen, maar ik vond dat de gevolgen voor het model groter zouden zijn dan het belang van de maatschappij om te weten wat er aan de hand is.
De dienstdoende chef dacht daar anders over. ‘Wij zijn er niet om carrieres te maken of te breken’, zo liet hij weten. Wij dienen informatie door te geven.
Ik maakte toen het verhaal, maar hield het erg sober. Er had veel meer in mijn artikel kunnen staan.
Dat bleek al vrij snel toen andere media minder genuanceerd aan de haal gingen met haar verleden.
Hoe je het ook bekijkt. De handel en wandel van bekende Nederlanders is nu eenmaal nieuws. Zij hebben tenslotte ook een groot deel van hun succes te danken aan publiciteit. Als Kim Feenstra geld wil verdienen met haar tassenlijn, dan weet ze de pers ook te vinden.
Ook het publiceren van persoonlijke informatie is niet ongewoon.
Onze collega’s van de misdaadredactie spitten in de levens van doodgestoken of doodgeschoten mensen en publiceren vaak hele persoonlijke dingen. Met naam en toenaam. De verhalen staan steevast bovenaan in de ‘best gelezen’ lijstjes.
Wij rechtbankverslaggevers publiceren dagelijks over mensen die in de fout zijn gegaan. Tot in detail.
Niemand vraagt zich af of we deze mensen met rust moeten laten. Sterker nog, de reactiemogelijkheid op het internet laat zien dat lezers deze veroordeelden graag in de hoek willen zetten.
En er speelt nog iets anders mee. Feenstra is zelf nooit in de slachtofferrol gekropen. Sterker nog, ze heeft na de veroordeling voor het stelen van de pinpas de publiciteit op handige wijze gezocht en gebruikt. Zo liep ze in een modeshow in een t-shirt met daarop de tekst KIM PAS KIM. Ze koos ervoor om tegen de meeste media te zwijgen over het waarom, maar selecteerde bewust landelijke media als Shownieuws en een bekend modeblad om later alsnog haar hele verhaal te doen.
In ruil voor haar exclusieve verhaal week de kritische vraag.
Haar pr-beleid was absoluut slim en daarvoor mag ze haar toenmalige woordvoerder Sander ‘we doen alleen zaken met de landelijke pers’ Simons dankbaar zijn. Hij wist hoe je een ellendige situatie in je voordeel om kan buigen.
Van Kim kun je veel zeggen, maar niet dat ze de publiciteit schuwt. Toen haar vriend Joshua Bathoorn werd doodgestoken, maakte Kim op haar hyves-site bekend wat er was voorgevallen en hoe ze zich daaronder voelde.
Maar er is nog een reden waarom we ervoor kiezen om dit nieuws te brengen. De vechtpartij van Kim Feenstra in Huize Maas is in maart al uitgebreid in het nieuws geweest. Geruchten vlogen alle kanten op. De slachtoffers deden hun verhaal en ook Kim legde een verklaring af.
Nu is duidelijk dat justitie naar eigen zeggen genoeg bewijs voorhanden heeft om het tot een rechtszaak te laten komen.
En dat is nieuws.
Ik vind het zelf altijd een beetje flauw om te kijken naar wat andere media doen, maar dit kijkje in de keuken van een ander zegt wel iets over de nieuwswaarde. Van de Telegraaf via Elsevier tot RTL Nieuws, allemaal nemen ze het ‘nieuws’ over Feenstra mee. De Telegraaf neemt niet eens de moeite om mijn verhaaltje nog een beetje om te bouwen. Ze nemen het één op één over.
update
De advocaat van Kim Feenstra heeft meer tijd nodig. Dat betekent dat de rechtszaak enkele weken uitgesteld is.