De dood in het verkeer

Woke als stok om mee te slaan

01-februari- 2023 | analyse

Je kunt er tegenwoordig niet meer omheen: de zogenaamde woke-beweging. Al was het maar omdat conservatief-rechts het label op alles plakt wat niet in de eigen belevingswereld past. Zo hier en daar valt zelfs te lezen dat woke een ‘extremistisch gevaar’ is. Grote woorden voor wat in essentie een onomkeerbaar proces van verandering is. De

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags

Wegblokkade: meten met twee maten

27-januari- 2023 | analyse

Het demonstratierecht is een groot goed en er is nogal wat commotie over. Meerdere klimaatdemonstranten zijn aangehouden omdat ze op hebben geroepen de A12 bij Den Haag (Utrechtsebaan) te blokkeren. Volgens het Openbaar Ministerie is een wegblokkade illegaal en dus valt het onder een oproep om een strafbaar feit te plegen. Opruiing. De buitengewoon actieve

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags

We laten kwetsbare jongeren in de steek

23-januari- 2023 | analyse

Vorige week werd duidelijk dat de hulp die rechters opleggen aan gestrafte jongen in zeker de helft van de gevallen niet of pas veel te laat wordt gegeven. De hulp aan jongeren die (nog) niet met het strafrecht in aanraking zijn gekomen, kraakt en piept al jaren. We laten kwetsbare jongeren aan hun lot over.

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags

Dansen op het graf van slachtoffers

20-januari- 2023 | analyse

De politie riep deze week mensen op om te stoppen met complottheorieën en het verspreiden van desinformatie rond tragische gebeurtenissen. Dit verstoort het onderzoek en frustreert en kwetst nabestaanden. Deze onzalige dynamiek is helaas al jaren aan de gang, met schokkende voorbeelden. ‘De politie, het Openbaar Ministerie en nabestaanden hebben steeds meer last van complotdenkers

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags

Het valse verwijt van polarisatie

17-januari- 2023 | analyse

Met een verongelijkte blik wijzen op polarisatie is ineens op een verkeerde manier hip and happening. Het inhoudsloos tegen elkaar opzetten van groepen is zeker niet goed, maar er tekent zich nu een schijntegenstelling af. Als je aandacht vraagt voor onrecht, dan ben je niet aan het polariseren. Dan vraag je aandacht voor gedrag dat

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags

Jullie hebben mijn kind vermoord

13-januari- 2023 | analyse, rechtszaak

Als de moeder van de 4-jarige Bam diep gebroken spreekt, slaat het verdriet en het gemis hard door de rechtszaal. Haar verklaring is bij vlagen zo pijnlijk gedetailleerd dat alleen er naar luisteren al pijn doet. Voor de moeder is het duidelijk: de verdachte die op twee meter afstand met gebogen hoofd voor haar zit

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags

Delen

0 reacties

  1. Prima, dat je daar meerdere malen aandacht aan besteedt. Gezien het gedrag van veel automobilisten in het verkeer, lijkt het er op dat velen dit niet beseffen. Vreemd dat er zo weinig aandacht aan besteed wordt.

  2. @floep: dat hier niet meer aandacht voor is, komt denk ik omdat velen niet weten hoe de Wegenverkeerswet in elkaar steekt. Die kennis krijgen we tijdens onze rijlessen ook helemaal niet mee. Daarnaast zien mensen verkeersongelukken nog steeds als ongelukken waar niemand wat aan kan doen. In de praktijk zie je dat automobilisten er vaak wel wat aan kunnen doen. Bijvoorbeeld door voorzichtiger te rijden.

  3. Het excuus van: “ik kon er niets aan doen, want de situatie ter plekke was erg onoverzichtelijk en ik hield me aan de daar geldende max snelheid” klinkt plausibel maar is het dus niet. Dit heeft met inschattingsvermogen te maken, iets wat niet iedereen in voldoende mate beschikbaar heeft. Bij twijfel inderdaad voorzichtiger zijn, je bestuurd een potentieel moordwapen.

  4. Floep,

    Dat klopt. Juist bij een onoverzichtelijke verkeerssituatie moet je als automobilist je kansen vergroten door snelheid te minderen en beter te kijken.

    Je ziet in de binnenstad ook vaak dat automobilisten heel laat pas in de gaten hebben dat er iemand een zebrapad op wil. Ze duiken bijna verontwaardigd in de remmen. En dat terwijl elk zebrapad is voorzien van een duidelijk bord.

  5. Het is heel gemakkelijk om te oordelen en te veroordelen,het persoonlijk leed voor beide partijen is daar niet mee geholpen.Natuurlijk moet een bestuurder/bestuurster van een auto al het mogelijke doen om ongelukken te voorkomen,aan de andere kant moet het niet zo zijn dat bv een fietser als het ware een vrijbrief krijgt om regels aan zijn/haar laars te lappen,want de gemotoriseerde versie moet er maar beter om denken.
    Heb zelf een dergelijke tragedie moeten meemaken,waarbij de fietser geen achterlicht voerde,een tegenligger me verblinde en de uitspraak ook dood door schuld werd.Daar tegen in beroep gaan doe je niet,hoe je het ook went of keert,de fietser is door mij geraakt,overleden en zijn geliefden/familie zijn tot levenslang veroordeeld.Maar om er zelf mee te dealen is een hele klus,jezelf vertellen het was een ongeluk ook al heeft de rechter anders besloten,blijf je niet voor altijd schuldig voelen is een proces van jaren.
    Het enige wat je met zekerheid kan zeggen in een situatie als dit: het levert alleen verliezers op,nooit een winnaar

  6. @jelle:

    dat is zeker waar en er zitten hele schrijnende gevallen tussen.

    Maar ik ben het niet helemaal met je eens. Oordelen en veroordelen heeft wel degelijk nut. Misschien niet in alle gevallen, maar in veel gevallen is de automobilist wel degelijk aanmerkelijk onvoorzichtig geweest en ligt er een schuldvraag.

    Het is van belang dat de maatschappij daar stelling in neemt en benadrukt dat voorzichtigheid in het verkeer geboden is. Ik denk dat iedereen in het verkeer kan zien dat veel automobilisten op routine rijden en soms onnodige risico’s nemen. Het is goed dat mensen beseffen dat dit juridische gevolgen kan hebben.

    Dat gaat dan niet meer zozeer over leedtoevoeging, maar over normbevestiging.

  7. Chris,mijn reactie is natuurlijk gekleurd door ervaringen /gevoelens uit het verleden en natuurlijk heb je een punt als je zegt dat de maatschappij daar stelling in moet nemen,want de maatschappij ben jezelf.
    Ben je vrachtwagenchaffeur en vervloek je de fietsers die schijnbaar nog nooit van een “dode hoek” hebben gehoord of ben je fietser die denkt van “dode hoek” ? leuke woordspeling.
    Vaak is het maar net wie je spreekt,fietser of chauffeur,welke kant van de medaille staat diegene en wordt het verhaal daardoor gekleurd.
    As iedereen nu eens goed zijn/haar eigen verantwoordelijkheid oppakt?
    Oh ja as is verbrande turf kom jongens het leven gaat door.Klopt! ,maar laten we er eens iets van leren!!

  8. @jelle: voor je je verantwoordelijkheid neemt, moet je je verantwoordelijkheid kennen. Ik vrees dat veel automobilisten niet weten hoe (wettelijk) verantwoordelijk je moet zijn.

  9. Helemaal gelijk,geldt dat niet voor alle partijen?Kan nu wel gaan roepen je rijdt alleen fiets zeker? Das me te gemakkelijk.Iedere weggebruiker zou es een keertje op het zadel of chauffeursstoel moeten plaatsnemen,oftewel bekijk het eens vanuit een ander perspectief,levert vast interessante reacties op

  10. @jelle:

    Ik rij zowel op de fiets als in de auto. Ik moet wel zeggen dat ik specifiek door mijn werk veel en veel voorzichtiger ben geworden. Ik zie in iedere verkeerssituatie een potentiele rechtszaak en, belangrijker nog, ik zie vaak al snel waar de schuld ligt. En dat is meestal bij de automobilist.

    Dat idee maakt je wel voorzichtig!

  11. Anticiperen vriend anticiperen allways.Heb alles wat weten te ralativeren,zelf op jaarbasis tussen de 140/160000 km gereden en het beste advies wat ik kan geven is:ga er niet voor het gemak van uit dat die ander het wel ziet of iets dergelijks,vertrouw alleen jezelf en ja dan moet het voetje wat eerder van het pedaal

  12. De mens kan snel van rol wisselen. Zit men op de fiets, dan behoor je op dat moment toe aan het legioen der fietsers, met als vijand al het gemotoriseerde verkeer. Zit men later in de auto, dan is al dat langzame verkeer (w.o. fietsers en voetgangers) schorriemorrie. (Enigzins gechargeerd)
    De kunst is toch om het allemaal in een groter verband te zien.

  13. @floep: zeker waar, alleen loop je op de fiets minder kans om een automobilist dood te rijden….

  14. Ik merk dat ik regelmatig moeite mee heb om me op het verkeer voor me te concentreren wanneer er vlak achter mij een auto rijdt. Ik moet me er dan echt toe zetten om die bumperklever in mijn spiegel te vergeten en me te realiseren dat het gevaar in het verkeer (dat ik betrokken raak bij een ongeluk) voor mij ligt en niet achter mij.

Geef een antwoord