Home > Uncategorized > De dood in het verkeer
Uncategorized

De dood in het verkeer

Hoe een vals frame over de wetenschap gevaarlijk werd

03-augustus- 2020 | analyse, persoonlijk

Het zal u ongetwijfeld niet ontgaan zijn; activisten en complotwappies oreren maar al te graag over het falen van de wetenschap. Over wetenschappers die achteraf moeten concluderen dat het toch ietsje anders zit. Sterker: ze zien er een duidelijk teken in dat zij gelijk hebben en al die ‘nepdeskundigen’ niet. Dit stuk gaat over de...

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags , ,

Doorrijden na een ongeluk: je liegt als je weet hoe je zelf zal reageren

29-juli- 2020 | analyse

De moeder van de doodgereden Tamar (14) uit Marken deed gisteravond een emotionele en waardige oproep aan de automobilist die haar kind uit het leven reed. ‘Alsjeblieft, kom over de brug. Verlos jezelf van wat je hebt aangericht. Voel je vrij om het te melden’. De automobilist reed door en daar is terecht woede en...

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags , ,

Vaders vechten terug?

24-juli- 2020 | analyse, juridisch, misdaad

Bijna tien jaar geleden verschijnt er in een tijdschrift een indrukwekkend verhaal over vaders die na een echtscheiding moeten vechten voor hun kinderen. De auteur van het stuk eindigt haar intro met de indringende tekst: maar vaders vechten terug. In het artikel komt een man aan het woord die openhartig praat over zijn strijd. En...

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags ,

Wat Mark Rutte mij in vertrouwen vertelde over de crisis

18-juli- 2020 | analyse, Complotdenkers, Offcourt

Hardnekkige (corona) activisten willen u graag laten geloven dat de wereld er straks heel anders uit zal komen te zien. Omdat de mensen ‘wakker’ zijn geworden en de gevestigde instituties op omvallen staan door een breed gedragen, hevig oplevend wantrouwen. Wensdenken zouden we het kunnen noemen. Laat ik u eens vertellen wat minister-president Mark Rutte...

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags , , ,

Waarom we automobilisten keihard moeten veroordelen

15-juli- 2020 | analyse, juridisch

Mensen die mij goed kennen, weten dat ik verbaal tamelijk agressief kan worden van verkeershufters. Ik neem u dan ook even mee naar hoe een rechtbankverslaggever kijkt naar het verkeer. Alvast een waarschuwing vooraf, het is geen pretje. Mooier kan ik het niet maken, wel leerzamer. Dit verhaal gaat over pakketbezorgers met te harde muziek...

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags , , , ,

De hypocrisie van het (boeren) protest

10-juli- 2020 | analyse

Het is niet zo heel erg moeilijk om in deze tijd te zien dat sommige boeren woedend zijn. De protesten (al dan niet met vervaarlijk uitziende tractoren) vliegen je om de oren. Hoewel ik persoonlijk begrijp dat boeren boos zijn, moet ook gezegd dat de hypocrisie hier en daar nogal evident is. Ook als het...

Auteur Chris Klomp | Comments 0 | Tags

0 thoughts on “De dood in het verkeer

  1. Floep

    Prima, dat je daar meerdere malen aandacht aan besteedt. Gezien het gedrag van veel automobilisten in het verkeer, lijkt het er op dat velen dit niet beseffen. Vreemd dat er zo weinig aandacht aan besteed wordt.

  2. rechtbankverslaggever

    @floep: dat hier niet meer aandacht voor is, komt denk ik omdat velen niet weten hoe de Wegenverkeerswet in elkaar steekt. Die kennis krijgen we tijdens onze rijlessen ook helemaal niet mee. Daarnaast zien mensen verkeersongelukken nog steeds als ongelukken waar niemand wat aan kan doen. In de praktijk zie je dat automobilisten er vaak wel wat aan kunnen doen. Bijvoorbeeld door voorzichtiger te rijden.

  3. Floep

    Het excuus van: “ik kon er niets aan doen, want de situatie ter plekke was erg onoverzichtelijk en ik hield me aan de daar geldende max snelheid” klinkt plausibel maar is het dus niet. Dit heeft met inschattingsvermogen te maken, iets wat niet iedereen in voldoende mate beschikbaar heeft. Bij twijfel inderdaad voorzichtiger zijn, je bestuurd een potentieel moordwapen.

  4. rechtbankverslaggever

    Floep,

    Dat klopt. Juist bij een onoverzichtelijke verkeerssituatie moet je als automobilist je kansen vergroten door snelheid te minderen en beter te kijken.

    Je ziet in de binnenstad ook vaak dat automobilisten heel laat pas in de gaten hebben dat er iemand een zebrapad op wil. Ze duiken bijna verontwaardigd in de remmen. En dat terwijl elk zebrapad is voorzien van een duidelijk bord.

  5. Jelle

    Het is heel gemakkelijk om te oordelen en te veroordelen,het persoonlijk leed voor beide partijen is daar niet mee geholpen.Natuurlijk moet een bestuurder/bestuurster van een auto al het mogelijke doen om ongelukken te voorkomen,aan de andere kant moet het niet zo zijn dat bv een fietser als het ware een vrijbrief krijgt om regels aan zijn/haar laars te lappen,want de gemotoriseerde versie moet er maar beter om denken.
    Heb zelf een dergelijke tragedie moeten meemaken,waarbij de fietser geen achterlicht voerde,een tegenligger me verblinde en de uitspraak ook dood door schuld werd.Daar tegen in beroep gaan doe je niet,hoe je het ook went of keert,de fietser is door mij geraakt,overleden en zijn geliefden/familie zijn tot levenslang veroordeeld.Maar om er zelf mee te dealen is een hele klus,jezelf vertellen het was een ongeluk ook al heeft de rechter anders besloten,blijf je niet voor altijd schuldig voelen is een proces van jaren.
    Het enige wat je met zekerheid kan zeggen in een situatie als dit: het levert alleen verliezers op,nooit een winnaar

  6. rechtbankverslaggever

    @jelle:

    dat is zeker waar en er zitten hele schrijnende gevallen tussen.

    Maar ik ben het niet helemaal met je eens. Oordelen en veroordelen heeft wel degelijk nut. Misschien niet in alle gevallen, maar in veel gevallen is de automobilist wel degelijk aanmerkelijk onvoorzichtig geweest en ligt er een schuldvraag.

    Het is van belang dat de maatschappij daar stelling in neemt en benadrukt dat voorzichtigheid in het verkeer geboden is. Ik denk dat iedereen in het verkeer kan zien dat veel automobilisten op routine rijden en soms onnodige risico’s nemen. Het is goed dat mensen beseffen dat dit juridische gevolgen kan hebben.

    Dat gaat dan niet meer zozeer over leedtoevoeging, maar over normbevestiging.

  7. Jelle

    Chris,mijn reactie is natuurlijk gekleurd door ervaringen /gevoelens uit het verleden en natuurlijk heb je een punt als je zegt dat de maatschappij daar stelling in moet nemen,want de maatschappij ben jezelf.
    Ben je vrachtwagenchaffeur en vervloek je de fietsers die schijnbaar nog nooit van een “dode hoek” hebben gehoord of ben je fietser die denkt van “dode hoek” ? leuke woordspeling.
    Vaak is het maar net wie je spreekt,fietser of chauffeur,welke kant van de medaille staat diegene en wordt het verhaal daardoor gekleurd.
    As iedereen nu eens goed zijn/haar eigen verantwoordelijkheid oppakt?
    Oh ja as is verbrande turf kom jongens het leven gaat door.Klopt! ,maar laten we er eens iets van leren!!

  8. rechtbankverslaggever

    @jelle: voor je je verantwoordelijkheid neemt, moet je je verantwoordelijkheid kennen. Ik vrees dat veel automobilisten niet weten hoe (wettelijk) verantwoordelijk je moet zijn.

  9. Jelle

    Helemaal gelijk,geldt dat niet voor alle partijen?Kan nu wel gaan roepen je rijdt alleen fiets zeker? Das me te gemakkelijk.Iedere weggebruiker zou es een keertje op het zadel of chauffeursstoel moeten plaatsnemen,oftewel bekijk het eens vanuit een ander perspectief,levert vast interessante reacties op

  10. rechtbankverslaggever

    @jelle:

    Ik rij zowel op de fiets als in de auto. Ik moet wel zeggen dat ik specifiek door mijn werk veel en veel voorzichtiger ben geworden. Ik zie in iedere verkeerssituatie een potentiele rechtszaak en, belangrijker nog, ik zie vaak al snel waar de schuld ligt. En dat is meestal bij de automobilist.

    Dat idee maakt je wel voorzichtig!

  11. Jelle

    Anticiperen vriend anticiperen allways.Heb alles wat weten te ralativeren,zelf op jaarbasis tussen de 140/160000 km gereden en het beste advies wat ik kan geven is:ga er niet voor het gemak van uit dat die ander het wel ziet of iets dergelijks,vertrouw alleen jezelf en ja dan moet het voetje wat eerder van het pedaal

  12. Floep

    De mens kan snel van rol wisselen. Zit men op de fiets, dan behoor je op dat moment toe aan het legioen der fietsers, met als vijand al het gemotoriseerde verkeer. Zit men later in de auto, dan is al dat langzame verkeer (w.o. fietsers en voetgangers) schorriemorrie. (Enigzins gechargeerd)
    De kunst is toch om het allemaal in een groter verband te zien.

  13. rechtbankverslaggever

    @floep: zeker waar, alleen loop je op de fiets minder kans om een automobilist dood te rijden….

  14. Ik merk dat ik regelmatig moeite mee heb om me op het verkeer voor me te concentreren wanneer er vlak achter mij een auto rijdt. Ik moet me er dan echt toe zetten om die bumperklever in mijn spiegel te vergeten en me te realiseren dat het gevaar in het verkeer (dat ik betrokken raak bij een ongeluk) voor mij ligt en niet achter mij.

Geef een reactie